Czyszczenie i regeneracja filtrów DPF

Technologia

Czyszczenie i regeneracja filtrów DPF


Współcześnie samochody wyposażone są w urządzenia, które minimalizują powstawanie różnego rodzaju zanieczyszczeń. Z jednej strony jest to bardzo potrzebne rozwiązanie, dzięki któremu jakość powietrza nie ulega pogorszeniu, z drugiej dodatkowe elementy, takie jak na przykład filtr DPF, wymagają odpowiedniego podejścia, ponieważ ulegają zapchaniu. Czyszczenie i regeneracja tych urządzeń przekłada się na ich dłuższą żywotność i tym samym bezproblemowe użytkowanie samochodu.


Filtr DPF - co to jest?


Filtr DPF, czyli inaczej filtr cząstek stałych to urządzenie umieszczone w układzie wydechowym maszyny pomiędzy katalizatorem utleniającym a katalizatorem SCR lub tłumikiem. Jego zadanie polega na filtrowaniu spalin, a więc przede wszystkim wyłapywaniu i redukowaniu zawartych w nich rakotwórczych cząstek sadzy, co znacznie ogranicza zanieczyszczenie powietrza i środowiska. Efekt działania filtra DPF jest widoczny gołym okiem, ponieważ dym wydobywający się z układu wydechowego ma jaśniejszy odcień.


Jak wygląda filtr DPF?


Filtr DPF składa się z odpornej na wysoką temperaturę obudowy i ceramicznego wkładu. Wytrzymałość obudowy jest niezwykle ważna, ponieważ filtr znajduje się w miejscu narażonym na uszkodzenia mechaniczne, więc jej trwałość jest kluczowym czynnikiem w długoletnim użytkowaniu maszyny. Jednakże, jak wygląda sam filtr DPF? Podobny jest on do dużych katalizatorów lub tłumików, lecz jego wygląd może się znacząco różnić w zależności od wybranego modelu samochodu. Może on więc mieć różne rozmieszczenie mocowań lub czujników, inny przekrój, kształt lub wielkość. Jedno jest pewne - bez względu na model lub rodzaj filtra DPF, będzie on prędzej czy później wymagał profesjonalnego czyszczenia i regeneracji.


Na jak długo wystarczy jeden filtr DPF?


Nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wszystko zależy od modelu samochodu (i tym samym rodzaju wykorzystanych filtrów DPF) oraz sposobu jego użytkowania. Większość producentów zaznacza, że jeden filtr DPF powinien wystarczyć na około 200.000 przejechanych kilometrów. Z drugiej strony te wyliczenia są tylko teorią, a z doświadczenia naszej firmy wynika, że czyszczenie i regeneracja filtra DPF powinno nastąpić po około 50.000 kilometrów. Skąd biorą się te rozbieżności? Głównie ze sposobu przeprowadzania pomiarów, których producent dokonuje zazwyczaj w sterylnych warunkach laboratoryjnych, a te jak wiadomo, różnią się czasem znacząco od warunków drogowych.


Czyszczenie i regeneracja filtra DPF czy jego wymiana?


Awaria filtra DPF albo jego zapchanie otwiera przed właścicielem maszyny lub pojazdu dwie możliwości: czyszczenie i regeneracja, wymiana.

W większości przypadków druga opcja nie jest konieczna, gdyż samo czyszczenie powinno rozwiązać powstałe problemy. Co więcej, regeneracja filtra DPF jest opcją znacznie tańszą niż zakup i montaż całkowicie nowego urządzenia, którego ceny mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych. W razie jakichkolwiek wątpliwości w tym zakresie warto skonsultować sprawę z zaufanym serwisem, który podpowie najlepsze rozwiązanie.


Technologia czyszczenia filtrów DPF


Nasze usługi obejmują czyszczenie DPF i regeneracje filtra cząstek stałych oraz katalizatorów SCR. Umożliwia nam to zaawansowana technologia wykorzystująca gorąco-wodne urządzenia wysokociśnieniowe działające na zasadach hydrodynamiki. Cały proces polega na wprawieniu w ruch cieczy, czyli płynu roboczego, która w przepływie turbulentnym tworzy wiry przenikające przez mikroporowatą powierzchnię filtra. Dzięki temu zostają usunięte nawet drobne cząsteczki sadzy i innych zanieczyszczeń.


Do regeneracji filtra i jego czyszczenia używamy płynu DPF Active Matic, który zmniejsza napięcie powierzchniowe wody, a to skutkuje łatwiejszym łączeniem się środka myjącego z cząstkami brudu, które dzięki temu lepiej i szybciej odczepiają się od powierzchni czyszczonego urządzenia DPF i SCR.

Jak rozpoznać zapchany filtr DPF?


Rozpoznanie problemów z filtrem DPF i szybka reakcja na nie jest kluczowym elementem, który może zminimalizować koszty wizyty w serwisie. Przede wszystkim o wszelkich nieprawidłowościach powinna poinformować kierowców kontrolka DPF na desce rozdzielczej w samochodzie. Zapala się ona, gdy różnica ciśnień przed i za filtrem jest zbyt duża i jest to jasna wskazówka dla kierowców, że zakłócony jest przepływ powietrza oraz spalin. Jednakże zdarza się, że czujnik kontrolny jest uszkodzony i tego typu informacje w ogóle się nie pojawiają. W takim przypadku należy zwrócić uwagę na kilka niepokojących objawów, których przyczyną może być właśnie zapchanie filtra cząstek stałych. Należą do nich przede wszystkim:

  • wyraźnie odczuwalny spadek osiągów,
  • ciężka i problematyczna praca silnika,
  • tzw. "skoki" w obrotach silnika lub jego zatarcie,
  • przejście w tryb awaryjny,
  • ciemny dym wydobywający się z układu wydechowego.


W razie zauważenia jednego lub kilku z powyższych problemów należy niezwłocznie udać się do zaufanego i sprawdzonego serwisu. Szybka regeneracja filtrów DPF oszczędzi kolejnych kosztów, związanych na przykład z naprawą lub wręcz wymianą części silnikowych uszkodzonych w wyniku zatarcia.


Przykłady naszych prac - galeria zdjęć


Poniżej przedstawiamy kilka zdjęć ukazujących, jak wygląda zapchanie filtra DPF w ciężarówce MAN. Użytkowanie auta przez około pół roku z niedrożnym filtrem DPF doprowadziło m.in. do uszkodzenia odmy i przepływki, co doprowadzało do szybszej eksploatacji samochodu. Warto natychmiast reagować na niepokojące objawy, aby uchronić się przed często kosztowną i czasochłonną naprawą większej liczby elementów.

Lista naszych placówek


W każdej z naszych placówek możesz skorzystać z usług w zakresie czyszczenia i regeneracji filtrów DPF i katalizatorów SCR. Obsługujemy samochody osobowe i ciężarowe różnych marek i roczników. W ciągu wielu lat działalności, nasza firma przeprowadziła mnóstwo procesów czyszczenia i regeneracji filtrów cząstek stałych.


Działamy na terenie Małopolski i Śląska i możesz nas znaleźć w takich miastach, jak:

  • Andrychów,   
  • Wadowice,
  • Kety,
  • Sucha Beskidzka,
  • Żywiec,
  • Oświęcim,
  • Bielsko-Biała,
  • Skawina,
  • Kraków,
  • Chrzanów,
  • Katowice,
  • Libiąż, 
  • Bytom,
  • Pszczyna,
  • Gliwice,
  • Dąbrowa Górnicza,
  • Czechowice-Dziedzice,
  • Tychy,
  • Sosnowiec.


Korzystając z usług serwisu w jednym z wyżej wymienionych miast, masz gwarancję darmowej dostawy filtra DPF do wybranej przez siebie placówki. Dodatkowe informacje na ten temat znajdziesz na naszej stronie internetowej. W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu, a postaramy się rozwiać wszystkie wątpliwości w zakresie czyszczenia i regeneracji filtrów i katalizatorów.


Test filtrów DPF


Przed przystąpieniem do pracy musimy uzyskać informacje czy problemy faktycznie wynikają z niedrożnych filtrów DPF. W tym celu przeprowadzamy testy (takie, jak na poniższym filmiku), z których jesteśmy w stanie wywnioskować stopień zapchania filtra i zaawansowanie problemu. Następny etap naszych działań to regeneracja i czyszczenie DPF, co przywraca moc maszyny.

WIĘCEJ INFORMACJI POD NR.:     +48 504 687 536
cta

Skontaktuj się z nami, chętnie doradzimy i odpowiemy na każde pytanie.